CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 20 februari 2009

Sjukstuga och Kaffe

Vi ar sjuka :-(. Skrev mitt fredagstemainlagg i gar eftermiddag och hade tankt lagga till bilderna och ladda upp inlagget nar barnen gatt och lagt sig. Men framat kvallen borjade jag ma konstigt sa jag gick och la mig samtidigt som Sofia. I morse vaknade jag febrig och forkyld med en hals som ar sa svullen att det kanns som om jag har svalt en clementin hel. Ben kom hem fran jobbet i gar och madde pyton och jag sa kaxigt till honom att det ar sa bra nar man ammar for da blir man oftast inte sjuk. Det skulle jag inte ha sagt. Ben mar battre idag men bade barnen ar hangiga och trotta de ocksa.

Lite surt ar det ocksa eftersom jag ar med i Annes stegtavling och har varit ute och gatt rejala rundor varje dag. I torsdags gick jag 18 900 steg. Nu ar klockan 13 och jag har gatt 807 steg eftersom jag har spenderat morgonen i, eller i alla fall inte allt for langt ifran, sangen. Naja sa kan det ga! Sa till fredagstemat 'Kaffe' som ar bestamt av Simone.

Jag ALSKAR kaffe och ar definitivt en riktig kaffemoster. Jag kan ga en hel dag och undra vad det ar som kanns fel for att sedan komma pa att det beror pa att jag inte druckit min kopp kaffe som vanligt. Om jag hade fatt valja sa hade jag garna druckit tre eller fyra koppar per dag men eftersom jag ammar sa dricker jag bara en kopp och den smakar sa gott!!

Eftersom jag ransonerar mitt kaffedrickande sa har jag blivit lite av en kaffesnobb. Jag dricker helst inte det trakiga pulverkaffe som de flesta engelsman har hemma utan ska det vara sa ska det var akta vara. Det vill saga bryggkaffe. Och allra helst da Gevalia. Dock ar det ju lite lurigt att fa tag pa Gevalia har och nu nar det kaffe jag tog med mig fran Sverige i julas har tagit slut sa far det ga med kaffet jag koper i affaren har. Oftast blir det Colombianskt kaffe men jag maste erkanna att jag annu inte hittat nagot som kommer i narheten av Gevalias mellanrost.

De-caff (coffeinfritt) kaffe dricker jag inte. Jag forsokte nar jag var gravid men det smakar sa underligt att jag lika garna kunde vara utan!

Att ga ut och fika ar nagot jag saknar i england. Visserligen har det the-drickande folket borjat dricka mer kaffe nu och det finns Coffee Shops overallt men aven om jag alskar till exempel Starbucks kaffe sa ar det inte likadant som att ga pa ett riktigt fik hemma i Sverige!

Har bor vart kaffe (forsok att ignorera det fula fonstret i bakgrunden). Jag haller med Anne om att kaffe ska bo i fina burkar. Fast allra bast mar val kaffet om det far bo i kylskapet eller till och med frysen.

Den har kaffebryggaren kopte vi for lite sen nar den gamla gatt sonder. Tyvarr ar den har maskinen en stor besvikelse. Mjolkskummaren funkar inte som den ska och man maste anvanda sig av en mugg for att mata antalet koppar man vill brygga.

Kaffe smakar olika beroende pa vad for mugg man dricker det ur. Jag foredrar ratt sa stora muggar som helst inte far vara av for tunnt porslin. De har kopparna kopte jag en vardera de tva ganger jag var i Prag. De ar kopta pa Cafet Bakeshop Praha som salde bade gott kaffe och finfina kakor.

Jag dricker mitt kaffe med mjolk. Helst varm och skummig!

Ps... de dar Oreo cookisen var otroligt goda med en kopp kaffe! :-)

18 comments:

www.gottablandat.wordpress.com sa...

fina kaffekoppar ni har!! krya på er nu, ha en jättebra helg!!

Fritt ur hjärtat sa...

läcker mugg/kopp. Ransonerat kaffe kommer jag inte ihåg att jag gjorde när jag ammade, varför gör man det?? Fast det gjorde jag säkert för man hann ju inte dricka kaffe;-)) Gevalia slutade jag definitivt köpa när jag fick lära att de vägrar rättvisemärka. Då hade jag köpt Gevalia i 25 år, aldrig efter det. Nu är det Zoega, krav och rättvisemärkt. Jag dricker många koppar om dagen, tur det är färdigammat!

Snälla länka till mig så folk hittar fler deltagare och vet vart det kommer ifrån.

Krya på dig!

Mia sa...

Åh vad trist att ni är sjuka allihop! Hoppas ni kryar på er snabbt. Jag är som du vet ingen kaffedrickare på långa vägar. Te däremot är en annan femma! Jag får ta med mig lite Gevalia när jag kommer över! Kram och krya på er!

Taina sa...

Krya pa dig! Och jag haller med dig, Gevalia ar bara BAST!

Millan sa...

Lotta - tack :-)

Simone - det ar gjort. Men av nagon anledning syns det fortfarande inte att ditt namn ar en lank. Har forsokt andra farg men det funkade anda inte. Urskumt och formodligen for att jag har en san har annorlunda layout?!
Men jag har nu lagt alla fredagstema bloggar i en lista till hoger pa sidan.
Oj nu gav du mig lite att tanka pa vad galler Gevalia. Maste prova Zoega nar jag ar hemma nasta gang!! kram

Mia - nej jag tankte pa dig nar jag laste vad dagens tema skulle vara :-). Varje gang jag dricker svenskt fruktte sa tanker jag pa vara kvallar i Vaxjo!! Nej snalla slapa inte med dig en massa saker!! Jag aker ju hem veckan efter du har varit har. Men gullig ar du!! kram

Taina - tack! Ja visst ar Gevalia gott... men efter Simones kommentar sa undrar jag om jag borde prova nagot annat....

Fritt ur hjärtat sa...

Förlåt att jag inte såg det. Jo det där med Gevalia tog hårt, det tål att tänkas på.

Ullebulle sa...

Japp, tog bort det for ett tag sen :) osenordet och det ar helt okej att ja ligger i din favvolista!!!
Kaffe ja, skulle latt kunna bli en uppstas :)

Annika sa...

Vilka FINA KOPPAR!! Sådana skulle jag vilka ha! Underbara!
Vet du, här i US kan man prenumerara på Gevalia kaffe!! Hihi!! Det är sant...Och prenumerar man får man ofta en fin kaffebryggare på köpet. kaffet kommer en ggn i månaden. Ett tag var jag med i "klubben", men eftersom jag inte dricker så mkt java känns det som slös.
Ingen fikakultur i good ol' england heller alltså...
Fika saknar jag också!!
FEEL better min vän!!!
Jag kom också upp i 18.000 steg i torsdags, fniss...
är torsdagar extra "gå-framkallande"?
KRAM!!!

Anna, Fair and True sa...

Vilka fina burkar! Var har du köpt dem?

Jag gillar koffeinfritt kaffe om det är RÄTT sort. T ex har Nespresso väldigt gott koffeinfritt kaffe så det dricker jag ibland på kvällarna.

Saltistjejen sa...

Å gumman! Hoppas du kryar på dig snart!!!!!! Inte kul att vara sjuk. Särksilt inte när hela familjen är det. Sjuka barn och båda föräldrarna sjuka är ingen hit..
Så du har dragit ner rejält på ditt kaffeintag alltså. Har du märkt att Soifa känner av koffeinet när du ammar och dricker kaffe? Jag tror inte jag drog ner så mycket på kaffe eller teintaget när jag ammade. Men jag märkte inte att Ella verkade känna av det så då blev det ine att jag funderade så mycket på det.
Och vi har även testat koffeinfritt kaffe för när M´s moster var här drack vi det på kvällen för hon kunde inte dricka koffein för sent. Och faktum är att det var helt okej. Jag kände ingen större skillnad i smaken. Men visst, det KAN ju även bero på hur pass "känslig" man är för olika smaker av kaffe. Jag gillar det mesta bara det är fylligt och iten för svagt.
Kyra på dig nu!
kram!!

Västmanländskan sa...

Så söta koppar!

Helena sa...

Rättvist eller inte,förbaskat gott är Gevalia i alla fall:o)
Jag har fortfarande 3 påsar kvar hemma,du får komma förbi o dricka här:o)
Trist att ni är sjuka,hoppas ni kryar på er snabbt!!
Kram

Helena sa...

Hej igen! Måste få tala om att Gevalia finns både KRAV märkt och med rainforest alliance märket! Tyckte det lät lite konstigt så fick lov att googla det,hade nämligen för mig att jag sett det hemma hos mamma och så var det! Så nu kan du köpa det och slörpa kaffe med gott samvete!:o)

Marianne sa...

Nej vad trist att ni är sjuka! Hoppas nu att det går över fort.

Jättefina koppar. Men trist när man investerar i en fin kaffebryggare och så funkar den inte som den ska. Min svåger och svägerska har en sån där dyr sak som jag fick låna när svärmor fyllde år. Men vilken bökig maskin för bara vanligt kaffe. Och kannan gick knappt att hälla ur.

Har ni ingen gourmetshop som du kan hitta gott kaffe i? Eller kan du köpa på nätet och få hemskickat? det ska ju inte vara tull inom EU.

Kram!

Millan sa...

Simone - nej nej jag andrade alltsa texten o lade till ditt namn i efterhand. Men av nagon anledning sa syns det inte att ditt namn ar en lank till din sida. Valdigt skumt!

Ulrica - bradigt! jag ar urkass pa att komm aihag losenord :-D. Kram!

Annika - da far du ta en tripp till Prag och kopa sadana koppar :-D. Vad haftigt med en Gevaliaklubb som man kan prenumenera pa! Det skulle jag helt klart vilja vara med pa! Ja torsdagar blir ofta ratt mycket ga for mig eftersom jag ar ensam hemma med Sofia. Det ar lite lattare att ta en langprommis med bara hennei vagnen an att slapa med Nils ocksa. Han vill ju inte sitta still i vagnen sa lange!! kram

Anna - tack! De ar Cult Design och finns lite varstans i sverige. Manga blomsteraffarer har dem bland annat. Jag fick mina i present forra aret sa har inte kopt dem sjalv men sag dem bland annat i blomsteraffaren i narheten av dar vi bor nar vi ar hemma i sverige och halsar pa. kram

Saltis - tack! Jag mar mycket battre idag!! Sa skont. Det ar lite lurigt nar bada foraldrarna ar sjuka faktiskt... ingen orkar riktigt ta tag i markservicen. Men nu ar det alltsa battre!!
Jag tycker att Sofia ofta grater mera om jag druckit for mycket kaffe sa vet inte om det ger henne lite gaser i magen. Men det kan lika garna vara mjolken som jag har uppvarmd i som ger henne den reaktionen.
Jag kan inte heller dricka kaffein sent pa kvallarna... sa jag far leta vidare tills jag hittar nagot gott kaffeinfritt kaffe tror jag! Kram

Vastmanlandskan - Tack :-)

Helena - Ah 3 pasar kvar! Vilken lyx!! Hos mig blir det inget finkaffe pa torsdag! Vi mar mycket battre nu sa forhoppningsvis kan bade semlefika o filmkvall bli av som planerat!! Vad bra ang gevalia o kravmarkning forresten. Kram

Marianne - jag undrar om inte de dar enkla vanliga bryggarna ar de basta egentligen .... oftast ar det ju vanligt kaffe man vill ha!! Jag far kolla pa starbucks om jag kan kopa lite gott kaffe dar. Efter att ha last desirees inlagg sa later det som en bra plan! kram

Desiree sa...

Åh Millan, stackare, inte kul att vara sjuk. Hoppas du mår lite bättre idag och att det går över relativt snabbt. Vad synd att din bryggare är lite av en besvikelse för den ser verkligen fin och avancerad ut. Jättefina koppar. Roligt att du också är ett riktigt kaffemonster. Krya på dig vännen.

Fritt ur hjärtat sa...

Måste förtydliga en sak! Det är fantastiskt bra om ni/du/alla väljer Ekologiskt kaffe! Det är en stor förändring, ett strot steg åt rätt hål. Jag som levt med det här läng har gått ett steg till och väljer ekologiskt och Rättvisemärkt. Det måste man inte göra. Däremot ska man INTE blanda ihop rainforest alliance, det är skillnad.

Millan sa...

Desiree - nu mar vi mycket battre tack!! Sa himla skont!
Visst ar det trist med kaffemaskinen och hade jag tankt till i borjan sa skulle jag ha tagit tillbaks den till affaren men.... det blev inte av och jag kollade inte alla finesser forran jag haft den ett tag dessutom. Inte bra. kram

Simone - jag maste erkanna att jag inte vet vad skillnaden ar .... borde definitivt satta mig in mer i det dar!