CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

onsdag 9 maj 2007

Ett gang yra honor i Edinburgh

Sa dar nu var Janas mohippehelg avklarad och jag kom tillbaka levandes, om an lite luggsliten ;-)

Mohippor (hen nights) ar valdigt olika de vi har i sverige har. Forst och framst sa ar det den blivande bruden sjalv som planerar nar, var och hur mohippan ska ta plats. Oftast planerar hon den sedan tillsammans med sina brudtarnor och det ar vanligt att man aker ivag nagonstans och ar borta i atminstonne en helg. Jana borjade saledes med att bjuda in de hon vill ha med och vi bokade resan och hotellet redan i september forra aret men sedan sag vi till att hon inte visste nagot om vad som skulle ske under sjalva mohippan. Jag tror att jag vagar tala for alla de 8 tjejer som var med nar jag sager att helgen var en riktig hit!

Klockan 04.30 i lordags morse ringde vackarklockan och en timme senare kom Delphine och hamtade mig o Sara och korde till flygplatsen. Klockan 08.00 var vi redan pa plats i Edinburgh.



Vi blev valdigt glatt overraskade nar vi insag att vart B&B lag ca 5 minuters gangvag fran alla affarer och barer pa Princess och George street. Efter att ha strosat lite pa stan gick vi och at brunch pa Tiger Lilly vilket maste vara en av de haftigaste resturanger jag nagonsin varit pa. Det kandes som om vi var med i Sex and the City. Under brunchen fick Jana nagra av de presenter vi kopt at henne. Exakt vad hon fick far ni fraga henne om, det vagar jag inte ens skriva har ;-)


Klockan ar 11.00 och vi dricker Bellini

Eftermiddagen spenderades pa stan och sedan kopte vi hem en massa gotte och tidningar av alla dess slag och lag o sloade i nagra timmar. Det kandes otroligt lyxigt att kunna slappa mitt pa eftermiddagen sa dar. Efter nagra timmars slappande var vi redo att ga ut o svira. Forst traffades vi dock i ett av rummen och drack champange, hade lite fragetavling med Jana och som pris fick hon en urhaftig bukett som ser ut som blommor men som i sjalva verket ar gjord av hushallsartiklar sa som diskborstar, gummihandskar, pasar osv.



Resturangen for kvallen var The Opal Lounge. Ater igen ett stalle med Wow faktor! Kvallen borjades med coctails och sedan at vi jatte god asiatisk mat och snackade och skrattade hela kvallen.



Delphine, Ciara, jag och Sara

Efter middagen drog vi vidare till Candy Bar dar det dracks, dansades och skrattades annu mera. Bruden blev plotsligen lite trott...



Nar klockan borjade narma sig 02.00 var de flesta, inklusive bruden, trotta och ville ga hem. Delphine, jag och Ciara var dock pa stralande humor och kunde inte alls tanka oss att ga hem. De andra skojade med oss och sa att det marks att vi har smabarn hemma och sallan gar ut o festar :-). Vi gick vidare till en nattklubb och insag vid 04.00 tiden att det inte fanns en taxi att fa tag pa i hela stan. Sa eftersom det osregnade och var svinkallt ute tyckte vi att det skulle vara en bra ide att aka cykel-slap hem. Ett satt for studenterna i Edinburgh att tjana lite extra pengar ar att skjutsa hem fulla turister med hjalp av en cykel och slap. Sa vi trangde ihop oss i slapet och den stackars killen cyklade sa svetten lackade. Han fragade efter ett tag om det verkligen inte fanns nagra nedforsbackar pa vagen till hotellet. Det gjorde det inte...

I sondags var vissa av oss (las alla) lite trotta i ogonen sa vi tog sovmorgon innan det var dags for nasta overraskning for Jana. Jag hade bokat in oss hos en Recording Studio dar Jana skulle fa spela in laten 'Can't take my eyes off you'. Tanken var ju att det skulle vara lite pinsamt for henne, men vi hade inte raknat med hennes reaktion. Hon fullstandigt blanekade till att sjunga sjalv sa vi sjong helt enkelt allihop ihop. Vilket faktiskt var en jatte bra ide for vi hade sa himla roligt!! Resultatet kommer att spelas upp under brollopet men jag kan avsloja att vi later som ett gang drogade killar... Valdigt morka roster!



The Czech out girls!

Efter inspelningen var vi alla lite hoga och fnissiga och akte sa ner till hamnen dar vi at lunch pa ett mysigt stalle. Sedan var det mer shopping pa agendan och kvallen spenderades pa annu en resturang. Denna var dock en besvilkelse i jamforselse med de fantastiska platser vi varit pa dittills. Maten var valdigt torr o trakig och jag tankte att 'dar fick jag for att jag skrev i bloggen att maten ar lika bra har som hemma i sverige' ;-)



Trevligt hade vi i alla fall. Vi lekte lite 'brollopslekar' och pratade mycket om olika seder o traditioner i olika lander. Eftersom det bland oss 8 tjejer fanns en Svenska, en tjeckiska, en irlandska, en italienska, en fransyska och 3 engelskor sa hade vi en hel del roliga traditioner att prata om! Kvallen avslutades pa en bar och sedan var det tidigt i sang (eller ja... 00.45 slackte jag lampan tror jag)

I mandags morse checkade vi ut fran hotellet och lamnade alla vaskor hos en av Saras kompisar. Tiffany och Ciara akte hem tidigt i mandags men resten av oss skulle stanna tills i mandags kvall. Jag hade bokat in oss pa en keramik studio dar vi skulle mala ett frukost set till Jana och Ian. Efter allt festande och atande var det gott att gora nagot sa lugnt o stillsamt som att mala!



Vara fardiga alster

Efter var kreativa eftermiddag var det dags att bege sig till flygplatsen. Efter en kanon mysig, rolig och galen langhelg var vi ratt redo att aka hem nu!

Nu ser vi fram emot brollopet den 2e Juni.

Ben och Nils verkar ha haft jatte roligt ihop. Ben skickade flera foton pa mobilen varje dag sa att jag inte skulle langta for mycket. Men det gjorde jag anda :-). Nils vattkoppor ar nu i stort sett borta och Ben tog med honom till frisoren i lordags sa nu ser han ut som en liten pojke. Men lilla bebis haller pa att vaxa upp!

2 comments:

Desiree sa...

Åh vilken härlig och mysig möhippa ni verkar ha haft. Roligt att läsa om hur det går till i England. Underbart med en längre möhippa så att ni fick chans att göra massor med roliga saker och njuta av varandras sällskap. När är bröllopet?

Desiree sa...

Jag fick visst svar på min egen fråga att bröllopet skulle vara 2 juni. Det stod ju i din text. So never mind the question.