CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 5 oktober 2007

Att vara foraldrarledig i England

Eftersom jag ar en ratt sa rastlos person som har svart att sitta hemma pa soffan och dega dagar i enda var jag orolig innan foraldrarledigheten att jag skulle bli lite deppad av att ga hemma. Jag forstod inte riktigt vad jag skulle gora med all tid. Ja ni som varit hemma med ett spadbarn ler sakert nu och vet precis vad som kommer harnast. Sjalvklart var det inga problem att fa tiden att ga, snarare satt man dar pa kvallarna och undrade nar man egentligen skulle hinna dusha, tvatta, laga mat och allt annat sadant som man trodde dagarna skulle ga at till. Efter att Nils fotts borjade jag istallet undra hur jag nagonsin skulle ha tid att borja jobba och an mindre hur jag skulle fixa att lamna Nils pa dagis.

I England ser foraldrarledigheten helt olik ut den som finns i Sverige och ska man jamfora de tva vinner den Svenska hands dowm! Den Svenska modellen verkar helt klart lite klurig att forsta och hur manga ganger jag an fatt den forklarad for mig sa forstar jag den inte riktigt. Hur som helst ar det val sa att man har ett visst antal dagar och ett visst antal pengar ut i manaden beroende pa hur manga dagar man tar ut i veckan som foraldrarledighet (ratta mig om jag har fel!).

Modellen har ar valdigt enkel. Man far ta 12 manaders foraldrarledighet och har du jobbat pa samma stalle i 6 manader vid den Beraknade Fodelsedagen maste din arbetsgivare halla ditt jobb for dig tills du kommer tillbaka. De forsta 6 veckorna far du 90% av din lon, vecka 7-26 far du £106 i vekcan(ca 1430 kr) och vecka 27-52 far du inte en enda penny. Jag och Ben hade som tur var sparat ihop pengar i nagot ar innan sa att vi skulle ha nagra extra tusenlappar att leva pa i manaden utover Bens lon och Nils barnbidrag.

Pappan far ta 2 usla veckor ledigt i borjan. Forsta veckan far han 90% av lonen och andra veckan £106 om inte foretaget ar snallt nog att betala ut fullt.

Sa som ni marker ar foraldrarledigheten inte alls lika generos har som den ar i Sverige och manga gar tillbaka till jobbet redan vid 6 manader. Men saker och ting har borjat handa och i April i ar andrades den betalda ledigheten till 38 veckor (alltsa de £106 i veckan) och fran och med April 2010 kommer man fa betalt for ett helt ar. Inga 80% av lonen direkt, men battre an inget helt klart! Dessutom har man numera ratt att lagga over halva ledigheten pa pappan men eftersom det fortfarande ar sa att mannen tjanar betydligt mer an kvinnan ar det valdigt fa som har rad att gora sa utan att svalta.

Eftersom jag alltid jamfort med foraldrarledigheten i Sverige forrut har jag ofta klagat over den Engelska och tyckt att den ar ratt sa snal. Men efter att ha last pa manga andra bloggar om tex systemet i USA och aven i andra lander i Europa sa far man nog saga att vi har det ratt sa bra har i England anda.

Under vart lediga ar gjorde jag och Nils nog ungefar samma saker som de flesta nya mammor i Sverige gor med sina barn. Vi gick pa mamma-barntraffar, gick pa babysim och babymassage. Hela tiden holl jag kontakten med de kompisar som fatt barn hemma i Sverige ungefar samtidigt som mig och aven med ett gang kompisar pa Familjeliv och det kandes hela tiden som om var vardag var valdigt lik den i Sverige.

En favoritsysselsattning for Nils det dar forsta aret

Nar Nils var 5 manander borjade vi pa babysim. Har med Thea!

Den tredje delen i den har otroligt intressanta foljetangen ;-) om hur det ar att fa barn i utlandet kommer i morgon for inlaggen blir sa langa annars. Sa imorgon ska jag skriva lite om hur den otroligt dyra barnomsorgen fungerar i England. Nu ar det dags att jobba lite sa att vi har rad att betala dagisrakningen...

3 comments:

Desiree sa...

Tack för att du tar upp detta. Det är verkligen ett intessant ämne. Det är kul att jämföra hur det är mellan olika länder. Som du säkert redan vet om är det ju max 3 månaders ledighet här i USA och första månaden får man 100% av sin lön som jag har fattat det men övriga två månader får man ingenting. Man får alltså spara till detta själv eller andvända sparade sjukdagar eller semesterdagar efter sin första månad om man har sådant.

Anonym sa...

Tack för intressant info! Det är kul jämföra och så lär man sig lite nytt också vilket alltid är trevligt :)

Millan sa...

Ja visst ar det intressant att jamfora mellan landerna. Det ar egentligen konstigt att det skiljer sig sa otroligt mellan alla landerna i vast. Men pa nagot satt sa fixar man det ju, vilket land man an bor i!