CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 26 oktober 2007

Politiskt korrekt foraldrarmote!

I gar var det dags for vart forsta foraldrarmote pa Nils dagis och jag hade stora forvantningar. Det var forsta gangen pa 14 manander som jag satte en fot pa Nils dagis eftersom det ligger brevid Bens jobb och han darfor bade hamtar och lamnar. I gar fick vi prata med Nils nyckelperson pa dagiset som berattade vad de gor om dagarna, hur Nils utvecklas och lite hur dagiset jobbar i stort.

Kvallen var valdigt intressant och saker hande som gjorde att jag och Ben hade en livlig diskussion pa vagen hem i bilen. Men livlig menar jag dock inte att vi brakade, vi var fullstandigt overens att varlden blivit lite galen i sitt forsok att vara politisk korrekt.

Nedan foljer de saker som diskuterats:

Skinny Latte Please - kvallen borjade med en kaffe pa Starbucks for mig och Ben. Ben bestallde en Regular Cappucino och jag en skinny latte. Forsaljaren mumlade nagot om storleken pa koppen och sedan horde jag bara .. mummel, mummel, fat, mummel. Jag trodde han sagt: full fat? Sa jag svarade att nej tack 'skinny please'. Varpa killen tittade pa mig och sa: 'Yes I heard you, but we are no longer allowed to use that expression at Starbucks. To use the word skinny is offensive to some people'. Jag tappade fullkomligen hakan! Sa man far saga Full Fat milk men inte Skinny milk. Josses!! Jag ar fullstandigt inforstadd med att det finns folk som ar for smala och som precis som for tjocka manniskor tar illa vid sig om man pratar om deras vikt. Men ordet skinny i det har fallet hanvisar ju till hur tjock man vill ha mjolken! Jag har aldrig i hela mitt liv bestallt en skinny latte och associerat det till smala manniskor, lika lite som jag skulle tanka pa tjocka manniskor om jag bestallde en full fat latte.

Vin - Val framme pa dagis mottogs vi i uppehallsrummet och bjods pa smorgasar och dricka. Jag hade vantat mig kaffe eller the, men nej det fanns Bucks Fizz (nagon slags vin/apelsinjuice drink), vin, juice eller vatten. Jag blev jatte forvanad over att de serverade vin men tyckte att det var lite roligt pa nagot satt. Sa himla engelskt! Jag skulle aldrig i mitt liv kunna tanka mig det samma handa pa ett svenskt dagis. Eller gor det det?

Barnen styr - Under samtalet med Nils nyckelperson 'Charlotte' kom det fram att Ofstead lagt fram nya riktlinjer for hur barnen pa dagis ska behandlas. Ofsted ar ett namn pa den del av regeringen som ser till att foretag, skolor, dagis och sa vidare skoter sig som de ska. Personal fran Ofsted kommer med jamna mellanrum pa besok for att se till att deras riktlinjer foljs och alla skolor och dagis far poang efter hur bra de ligger till. Dessa poang finns att se pa Ofsteads hemsida pa internet eller offentliga publikationer sa att man har nagot att ga efter nar man tex forsoker hitta en bra skola till sitt barn.

Hur som helst fick vi igar reda pa att dagispersonalen nu for tiden inte far lov att 'tvinga' ett barn att ta del av en aktivitet om de inte vill vara med. Tex kan de fraga Nils om han vill vara med och baka, sjunga eller leka med vatten men sager han nej far de inte forsoka fa honom till det. Det hela handlar om att man ska se vad barnen har for intressen och uppmuntra dem till att utova dem installet for att tvinga dem att gora saker de egentligen inte vill. Likadant ar det med julkort och pyssel nu infor julen. Personlen far inte ge dem kort att rita pa och saga att alla ska gora julkort. For da far inte barnens kreativa tankande leva fritt utan egentligen personalen som utovar sin egna kreativitet.

Aterigen fann bade jag och Ben oss fullkomligt mallosa. Men nar det sedan krop fram att personalen sjalva tycker att det har ar helt vansinnigt sa startade en diskussion som holl pa lange. Kontentan ar att de flesta av oss foraldrar kanner att vara barn kommer att vaxa upp till valdigt egocentriska manniskor om de alltid far gora exakt vad de vill och aldrig behover boja sig for nagon annans vilja. Sa ser det ju inte ut i varlden och barnen kommer bli till valdigt besvikna vuxna nar de inser att livet inte alltid gar ut pa vad just de kanner for att gora.

Valdigt positivt med gardagskvallen var dock att vi fick reda pa att Nils nya grupp, 2-5 ar, har delats in i tva grupper istallet. Nu gar 2-3 aringarna i en grupp och 3-4 aringarn i en annan. Det har kanns valdigt bra tycker jag. Det ar stor skillnad pa vad en 2 aring och en 5 aring vill och kan gora och vilka sagor de vill lyssna pa skulle jag tro. Dessutom var guppen tidigare pa ca 30 barn och 6 vuxna, nu ar Nils grupp pa 9-12 barn (beroende pa dag) och 3 vuxna.

Nagot annat som var valdigt roligt var att vi fick med oss Nils 'journal' hem dar de skrivit en massa anteckningar om hans utveckling sedan forsta dagen i stort sett. De skriver mycket om vad han tycker om att gora och vad de gor for att uppmuntra honom att utvecklas inom just de omradena (allt i enlighet med Ofstead som ni marker ;-)). Det stod aven om hur han fungerar i gruppen och vilka han leker mycket med. Jag tyckte ocksa att det var valdigt roligt att se alla foton av gruppen som satt pa vaggarna for att anligen fa ansikten pa alla de barn han pratar om hemma.

Gardagskvallen var bade intressant och forvanande maste jag saga!

Ha en trevlig helg alla!

15 comments:

Petchie75 sa...

Ha ha, då får du ju nu ändra i din spalt till höger där det står att du dricker skinny chai tea latte! Så himla dumt när PC-grejen blir dragen till sin spets!
Jag var ett väldigt besvärligt barn när jag gick i lekskolan, jag kommer ihåg att jag VÄGRADE att göra samma julpyssel som alla de andra barnen - så fröknarna fick hitta på en annan grej till mig eftersom jag bölade och var så ledsen (jag var väl 4 år gammal). De måste ha varit så irriterade på mig ;-) Det låter lite för mycket curling-metoden över de nya riktlinjerna tycker jag!!

Desiree sa...

Så nu kommer kanske allt att döpas om på Starbucks om orden skinny och fat kommer att bli banlysta. Låter dock trevligt med lite vin på ett föräldrarmöte. Håller med om att det kan bli en chock för barnen då de blir lite äldre och inser att det minnsan inte bara går att göra som man vill och bara göra det man har lust till utan ibland måste man göra saker man inte gillar eller har lust med.

Millan sa...

Petra - hahah ja jag tankte pa det faktiskt, att jag maste andra min 'Just nu' lista :-).
Nar det kommer till dagis sa tror jag att alla barn vagrar gora vissa saker ibland, men nar det handlar om att de inte behover vara med om de inte vill (och nu pratar vi om 2-3 aringar) sa undrar jag i och for sig hur mycket det forstar av vad det ar de sager nej till... Kanske maste de prova pa lite fler saker for att komma fram till vad de tycker om och vad de inte tycker om !

Desiree - Jag funderade pa hur det ar i USA? Grabben som serverade oss i gar sa att man aldrig sager skinny i USA utan no fat eller full fat.... stammer det?
Ja jag tror ocksa att barnen maste prova pa att gora sadant de kanske inte har sa stor lust med ocksa. Sa ser det ju ut i varlden. Och det ar val ingen vuxen som tex har ett arbete dar varenda syssla ar helt underbart rolig. Ibland maste man ju gora det trakiga ocksa!

Anonym sa...

Intressant dag för er! Och intressant läsning för mig!
Jag är helt på din och Bens linje, att barn som jämt får göra och utrymme för vad de där och just då känner för, inte får det lätt i vuxenlivet. För det är ju inte så vuxenlivet och samspelet med andra vuxna fungerar.
Det där med Starbucks, fjantigt!
apropå starbucks, det jag tycker är knepigt där (fortfarande inte lärt mig...) är storlekarna, normalt brukar man ju alltid ha small, medium eller large storlek på sin dricka. Men de kör ju med sina grande, tall och vad det nu är. Förvirrande.

Desiree sa...

Millan här beställer man minnsan skinny lattes på starbucks. Det är inget konstigt. De kanske kommer att kräva ändring här också.

Anonym sa...

Åh vad härligt med lite vin på föräldramötet! Tänk om vi kunde få det här :-)

Tycker de nya riktlinjerna låter väldigt skumma och som om någon som inte har barn har kommit på dem! Jag menar, en två- eller treårings favvo-ord är ju just NEJ! Det skulle ju innebära att dessa barn aldrig är med på något?! Och om jag ser till min egen treåring så skulle hon nog helst bara springa omkring och leka hela dagen på dagis och helst skippa allt vad sångsamling, måla, rita heter. Då skulle hon ju aldrig lära sig nåt annat än busa. Och det kan hon ju redan....
Kram - Malin

Anonym sa...

Ja Nej lär de sig snabbt, Elias tar upp sitt pekfinger o säger Nej, när han ska göra något han inte får... Busunge! Det låter roligt att läsa om vad han har hittat på och hur han utvecklas, men jag håller med alla ovan att de måste nog lära sig i tid att man inte alltid får som man vill för annars blir inte livet kul! Ha en underbar helg med ditt fina besök från en toppenstad!!! Kram Emma

Fia sa...

Jösses! Behåll du det du skrivit på bloggen om det säger "skinny", jag tycker dessa PC-tvång börjar bli vansinniga!!
Vin på föräldramöte...hm...inte dumt!

Saltistjejen sa...

Ojojoj!!! Det var ju helt otroligt fjantigt PC med Starbucks!!! Här gissar jag att det kasnke skulle bli tvärtom.... att man inte får beställa en "fat" men kanske en skinny??? Eftersom man har mer problem med fetma i USA än med att folk är för tunna?? ;-)

Låter även helt knasigt med dagispolicyn tycker jag. Förstår itne varför man tror att barnen utvecklas så mycket mer och bättre om alla ska ta hänsyn till dem hela tiden men de aldrig behöver ta hänsyn till andra??
Fast det lät trevligt med vinet!!! Det gillar jag! :-)

Millan sa...

Anne - Jag har heller aldrig lart mig de olika storlekarna pa Starbucks sa brukar be om en medium... :-). Visst ar det sa att det verkar battre att forbereda barnen redan som valdigt sma att man inte alltid kan och far gora det man helst vill!

Malin - Ja Nils ar valdigt mycket egen vilja och sager ofta och garna NEJ till allt mojligt. Och eftersom jag inte alltid tror att de vet vad de verkligen vill sa ar det lite synd om de inte far prova pa saker bara for att froknarna inte far lov att 'overtala dem'. Nils har myror i baken och det ar svart att fa honom att sitta still och gora samma grej nagon langre stund. Just darfor har jag tyckt att det ar sa bra att han ar pa dagis dar det ar lite mer strukturerat med aktiviteter...

Desiree - det var lustigt att man fortfarande far lov att salja 'skinny' latte i Amerika med tanke pa att de har sa att det var direktiv ifran Amerika. Var det an kommer ifran ar det urfanigt tycker jag!

Emma - Ja ordet Nej lar de sig valdigt tidigt :-). Vi har en mycket trevlig helg med familjen!! Kram

Fia - Ja jag har nog egentligen inte tankt andra min spalt trots allt. Det har ar ju min sida och jag tycker att det ar helt ok att saga Skinny latte om man nu vill det :-)

Saltis - Det var precis det dar med Fat vs Skinny som vi diskuterade pa starbucks. Det kanns ju varre pa nagot satt att be om en fat cappuchino an en skinny cappucino... eller atminstonne precis lika 'illa'. Fast egentligen har det ju over huvudtaget inget att gora med kroppsformen utan bara tjockleken pa mjolken. Det blir ju urskumt nu om man ska behova tanka sig for nar man betsaller mat. Tank pa tex smal eller tjock korv pa korvkiosken ;-). Det gar ju inte heller for sig i sa fall!! ;-)

Ja det har med dagispolicyn ar helt otroligt. Jag undrar om det verkligen kommer att funka i langden faktiskt!!

Annika sa...

MEN GUUUUD!!!!! Jag är helt TAGEN av Strabucks i England---E're sant??? trodde bara att det var i galna US som det kunde gå till så...
Här är det helt OK att beställa "skinny"...och det är tur, för det gör jag hela tiden :-)))
Vin på fldramöte är helt UN-heard of här...JAG LOVAR!!!!
Låter dock trevligt ;-)
Konstig policy på dagis...vaddå döda barnens kreativitet??? Låter helskumt. Ska man inte UPPMUNTRA den??? Just genom att föreslå och ge ideer??
PC drives me MAAAD!!!

Tankevågor sa...

Men vad ska jag göra om jag vill ha skinny latte då? Åker till London i övermorgon....ska kolla om det är samma policy där.

Det var bra att ni fick igång en diskussion där på föräldramötet. Tycker det är heltokigt förhållningsätt till barnen och deras aktiviteter.

Millan sa...

Annika - Ja visst ar det PC gone mad. Big time!! Jag blir ocksa helt knapp.
Enligt killen som serverade oss pa Starbucks sa var det direktiv ifran Amerika att man inte langre fick anvanda termen skinny. Later urskumt hur som helst!
Jag tycker ocksa att man maste fa uppmuntra barnens kreativitet genom att foresla aktiviteter. Till saken hor ju ocksa att barnen ar mellan 2 och 3 ar gamla och ett favoritord ar just NEJ, sa jag undrar om de alltid vet vad de sager nej till?? Borde vara battre att man tidigt lar sig att man ibland maste gora aven saker som man inte vill gora...

Londongirl - Hej! Vore intressant att hora vad du far for bemotande i London om du ber om en Skinny cappucino!!
Jag hoppas att vi foraldrar och aven de som jobbar pa dagisen kommer kunna gora sa att sadana har direktiv kommer att slopas. Jag menar om alla foraldrarna pa varat dagis reagerade mot det nya systemet sa ar jag ratt saker pa att foraldrar pa andra dagis kommer gora det ocksa!

Cecilia sa...

Oerhört intressant läsning.Tappade nästan hakan då du skrev att det serverades vin på mötet.Hade det hänt i Sverige så hade det väl blivit ett himla rabalder även om många säkert gärna skulle ta sig ett glas.

Millan sa...

Cecilia - ja jag tror ocksa att det hade rynkats pa ogonbrynen och folk hade blivit anklagade for att vara alkholister om de tagit ett glas vin pa ett foraldrarmote i sverige. Nej kanske itne riktigt sa allvarligt... men det ar inte alls i var kultur att bjuda pa vin pa sadana tillstallningar.