CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag 25 oktober 2007

Toppluvor och annat...

Som utlannning har man en ratt unik position. Man har formagan att se bade sitt hemland och sitt nya land fran ett 'utanfor perspektiv'. Aven om man anammar manga seder och bruk i det nya landet blir man trots det aldrig som infodd. Man skulle kanske kunna jamfora det lite med sin svarfamilj. Man blir delvis medlem i sin pojkvans familj men man kan anda se pa dem pa ett mer opartiskt satt an man kan sin egna familj och forstar kanske inte alltid det satt som svarfamiljen lever pa.

Jag inser att jag med aren borjat acceptera det mesta som hander i England. Saker som jag forr reagerade pa, tex att ingen tar ordentlig lunch pa jobbet, kanns ju fullstandigt sjalvklart for mig nu. Men andra saker vanjer jag mig aldrig vid och blir lika forvanad varje gang.

En av de saker jag aldrig kommer forsta mig pa ar att engelsmannen inte har nagon som helst aning om hur man klar sig. Och nu menar jag inte i enlighet med det radande modet for dar klarar de sig nog fint men snarare att de klagar pa att det ar kallt pa vintern men inte har vett att kla pa sig varma jackor och mossor. Jag har for lange sedan slutat beratta for engelsmannen (forutom Ben som far sig en kanga nu och da) om vad jag tycker de gor fel och hur mycket battre vi ar pa saker i Sverige for jag vet sjalv hur irriterande det ar. Men det ar gott att ha en blogg att skriva av sig pa :-)

Varje ar, den har tiden pa aret nar det borjar bli ordentligt kallt ute forundras jag over hur daligt med ytterplagg engelsmannen har pa sig. Nar det galler de vuxna ar det ju fullstandigt upp till dem vad de har pa sig men det som faktiskt uppror lite ar att de inte ens har vett att ta pa sina barn ordentligt med klader. Jag kommenterade det har nar vi satt i bilen pa vagen till jobbet harom dagen. Det var 2 grader ute och overallt sag jag barn ga till skolan i sina skoluniformer men UTAN jackor. Jag kommenterade surt att jag inte fattar hur foraldrarna kan slappa ivag sina barn utan ytterklader och Ben svarade att han ar overtygad om att barnen hade jackor pa sig nar de lamnade hemmen men att de sedan stoppat dem i ryggsackarna. Det gjorde han sjalv hela tiden sa han. Jag blev jatte forvanad och kunde inte alls forsta varfor. Ben svarade att det ansags lite tontigt att ha stora jackor pa sig och de coola barnen skulle aldrig visa sig i en jacka, an mindre en mossa. Jag har aldrig hort talas om nagot liknande i Sverige och tur ar val det!!

Annu varre ar det egentligen att man ser barn i barnvagnar (till och med helt nyfodda) utan varesig jacka eller mossa nar det ar sa har kallt. Visserligen kanns det som om det rader viss toppluvshysteri i Sverige och man kanner sig som en vardelos mamma om man inte klatt pa sin 2-aring en mossa forsta veckan i September ;-). Mina vanner har kommenterar ofta att de tycker att jag klar pa Nils for mycket klader men jag haller inte med. Ar det 2 grader ute svider det till och med i mina oron och da ska Nils definitivt ha en mossa pa huvudet! Att det sedan inte finns nagra toppluvor i det har landet (jag tror inte ens det finns ett engelskt ord for det) att fa tag pa ar en annan sak. Jag far helt enkelt kopa med mig tunnare mossor fran Sverige (eller bestalla fran familjen som kommer i helgen) for de enda som finns att kopa har ar stora ordentliga vintermossor med ull och hela grejen och det kanns som lite overkill den har tiden pa aret.

Tvadelat stall med jacka och termobyxor finns inte heller att kopa har till barn under ca 3 ar och de som finns ar snordyra markesplagg fran skidaffarerna. Det kan jag visserligen forsta mer eftersom det sallan blir sa kallt att det verkligen behovs. Eller rattare sagt, nar det blir kallt sa gar inte engelsmannen ut over huvudtaget och skulle det mot formodan bli nagon sno i de sodra delarna av England (ni vet, snokaos med ca 2 cm sno) sa stanger alla skolor och man har ingen anledning att ga ut om man inte verkligen maste.

Mitt svar ar: Kop en skon mossa och jacka och ga ut och njut av den harliga vintern!

Nils har haft manga mossor i sitt 2-ariga liv!

Den allra forsta mossan:

Svensk POP mossa i parken:

Se har, Nils i mossa medans hans Engelska kompis ar utan. (visserligen ar vi inomhus men anda - trying to prove my point here!)

Med Svenska kompisen Calle - bada har mossa!

Mossa inomhus igen...

Varhatt

Midsommar i Sverige - bada barnen i hatt!


Man skulle nastan kunna saga att jag ar lite mosstokig!

PS. Lille Melvisen ar hemma fran sjukhuset och mar valdigt mycket battre. Nu vantas provsvar som kanske kan forklara vad som var fel med honom. Det kan till och med ha varit nagon slags urinvagsinfektion som tydligen kan gora sma barn valdigt sjuka. Vi far se. Sa skont att han mar battre dock! Ds.

11 comments:

Anonym sa...

Jag är heeeelt och hållet mössgalen. Mina barn har mössor i alla former och färger. Jag fullkomligt älskar mössor. Och jag drar mig inte en sekund för att själv dra på mig en helknasig mössa i grälla färger! Att de sen värmer gott är för mig inte huvudsaken (hi hi) utan främst så tycker jag att det är så kul med mössor! Tyvärr verkar det inte ha smittat av sig på mina barn. Tilda har ju blivit "stor" och behöver, enligt henne själv, inte ha mössa och den lille anser att mössa skall man stoppa kottar eller stenar i!!! //Malin

Petchie75 sa...

Ha ha, det får mig verkligen att skratta, ditt inlägg. Jag kommer ihåg från när vi bodde i England och jag gick i sockar, INGA strumpbyxor, och kjol hela vintern igenom till skolan (en promenad på ca 25 min) - det var ju ingen annan som hade strumpbyxor på sig och byxor fick vi flickor absolut inte ha! Min mamma förfasade sig alltid över de små engelska pojkarna i skoluniformsshorts och blåfrusna ben..
Engelsmännen är väl härdade.. vad vet jag men visst skulle det ju vara bättre om de tog på sig lite varmare kläder och mössor!

Millan sa...

Malin - hahahah jag haller i och for sig med Elliott om att det ar bra att ha mossor som behallare for stenar eller kottar.. elelr smink om man sa vill! Jag kan inte ha mossa for A) det far mig att se ut som en 5-aring och B) mitt har ar redan sa tunnt och blir annu plattare och elektriskare om jag drar pa mig en mossa. Det riktigt frasar om det nar jag tar av mig mossan. usch! Men halsdukar ar kul!!

Petra - Oj jag visste inte att det var som barn du bodde i England. jag trodde att det var som vuxen, eller i alla fall student. Hur gammal var du nar ni bodde har? Var bodde ni? Hur kom det sig att ni bodde har?
Ja det dar med att tjejerna inte far har byxor ar ett amne som jag blir helt knapp nar jag tanker pa.. kanske ett bloggamne faktiskt!

Petchie75 sa...

Nja, jag var inte riktigt barn - jag var 13, min bror 10 och min syster 5... Vi bodde ett år i en liten stad mellan Southampton och Winchester, dvs i Hampshire. Min pappa jobbade ett år på IBM i England! Så jag vet allt om att bära skoluniform!!

Millan sa...

Oj det maste ha varit konstigt att flytta utomlands och ga i en engelsk skola nar man ar 13. Trivdes du i skolan har? var det stor skillnad fran den svenska skolan? Jag skulle kunna ha en laaang diskussion om det har med dig kanner jag. Synd att du inte bor narmare (o snart annu langre bort) sa kunde vi traffas och diskutera over ett glas vin :-)

Desiree sa...

Klart att man ska klä på sig då det är kallt ute. Varför lida i onödan. Är det kallt sätter jag själv på mig mössa och vantar och ordentlig jacka. Gillar inte att frysa. Jag förstår att du blir upprörd och undrar över varför man låter sina barn frysa helt i onödan. Härligt att Nils har haft så många goa och fina mössor hittills. Hurra för mössan!

Annika sa...

Bra med mössor!! men försök sätta på en 11 åring en mössa..Det är som att slå huvudet i en vägg..."men mamma, vi får inte HA mössor på skolan"..."Inomhus ,ja" säger jag och försöker pressa på henne mössa. K använder mössa när det är snorkallt, hon måste. Men Millan, jag ser så dåligt klädda barn här också...Karolinas kompis hade på sig shorts i vintras i -16 gradig kyla...DE du!!! Såg helt SJUKT ut. Men hon tyckte det var helt OK, sa hon. Ser förresten flera på skolan som har shorts året runt.
En sak som slår mig är att mamman eller pappan oftra är påklädda medan ungen ofta går barnbent. Helt knäppt. Detta gäller såklart, såklart inte alla, men det gäller en bråkdel och dom syns, och dom tycker jag synd om...
So keep on mössa... :-)

Millan sa...

Desiree - Ja men precis!! Varfor lida ute i kylan nar det kan vara hur gott som helst att vara ute bara man klar pa sig ordentligt!!! Om man nu ar orolig for hur man ser ut, som verkar vara fallet i alla fall i ungdomarnas fall, sa finns det ju hur manga snygga jackor och uteklader som helst att kopa!! Blir det riktigt kallt (nog kallt for en mossa menar jag) i Alabama?

Annika - Just det dar att foraldrarna ofta ar pabylsade men att de sma barnen bara har en troja pa sig fattar jag bara inte. Allvarligt talat maste de val fatta att barnen fryser men att de kanske ar for sma for att saga till?? Usch jag blir helt knapp nar jag ser sadant. Jag skulle aldrig fa for mig att saga till nagon hur de ska gora med sina barn men just i sadana fall kanner jag for det...
Josses shorts i minusgrader later ju inte klokt!!!!! Det skulle jag aldrig fixa. Jag fryser jamt!

Millan sa...

Desiree - Ja men precis!! Varfor lida ute i kylan nar det kan vara hur gott som helst att vara ute bara man klar pa sig ordentligt!!! Om man nu ar orolig for hur man ser ut, som verkar vara fallet i alla fall i ungdomarnas fall, sa finns det ju hur manga snygga jackor och uteklader som helst att kopa!! Blir det riktigt kallt (nog kallt for en mossa menar jag) i Alabama?

Annika - Just det dar att foraldrarna ofta ar pabylsade men att de sma barnen bara har en troja pa sig fattar jag bara inte. Allvarligt talat maste de val fatta att barnen fryser men att de kanske ar for sma for att saga till?? Usch jag blir helt knapp nar jag ser sadant. Jag skulle aldrig fa for mig att saga till nagon hur de ska gora med sina barn men just i sadana fall kanner jag for det...
Josses shorts i minusgrader later ju inte klokt!!!!! Det skulle jag aldrig fixa. Jag fryser jamt!

Anonym sa...

Hihi, vilket kul inlägg! Jag tycker för övrigt Nils har haft tuffa mössor på sig, väldigt fräcka och snygga. POP mössorna är så fina.
Nu kommer jag från ämnet... men associerade vidare till ämnet barn-mammor-väder när jag läste ditt inlägg.
En annan sak jag tänkt på och reagerat på här (kanske samma i England???) är att det finns inga liggvagnar. Här verkar 99% ha barnvagnar som bara består av en underdel och sen hakar man på och av bilstolen när man använder vagnen. Alltså små bebisar som LIGGER i vagnen och mammor som är ute och går med sina bebisar i liggvagn oavsett kyla (även under vintern som faktiskt är rätt mild hör när allt kommer omkring) - nix, ej sett eller hört talas om.
Mina vänner i Sverige som har barn är ju ute med sina liggvagnar i ur och skur, har barn påklädda enligt konstens alla regler och låter dem sova tupplur utomhus i vagnen på balkongen.
Som sagt, en bra bit bort från röda tråden i ditt inlägg. Men jag har reagerat på att man inte har liggvagnar för sina barn här, kanske bara typiskt amerikanskt...

Millan sa...

Anne - det ar precis likadant har. jag hade en liggvagn till Nils och den sag saaaa stor ut i jamforelse med alla sma vagnar som de har har. Liksom i USA sa hakar de pa bilstolen pa vagnen men jag kan allvarligt talat inte tanka mig att det ar sa bra for deras sma kroppar att sitta upp sa i flera timmar. jag menar ibland ar man ju ute i manga timmar i rad och da maste de ju ligga bekvamt.. tycker jag. Jag var valdigt nojd med var vagn tills Nils blev for stor for liggdelen, redan vid 5 manader och vi satte pa 'sittdelen'. Da blev vagnen plotsligen sa onodigt stor...