CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

söndag 21 oktober 2007

Hösthelg

Hela sommaren regnade bort men vi har verkligen haft en helt underbar host hittills. Det ar kallt pa morgnarna och kvallarna men mitt pa dagen ar det runt 15-18 grader. Loven pa traden finns fortfarande kvar och de ar i alla mojliga roda och grona nyanser. Jag tror bara att vi har haft regn nagon enstaka gang pa hela den har manaden och idag var det sa gott vader att det gick alldeles utmarkt att sitta i bara t-shirt och dricka kaffe utomhus.

Den har helgen har over huvudtaget varit valdigt höstmysig. Eller rattare sagt, Ben har jobbat hart med huset (nu ar det gastrummet som galler) men jag och Nils har haft det mysigt. I gar var vi forst pa Softplay med en Svensk kompis, Johan och hans familj och pa eftermiddagen och kvallen var vi hos Ruth, Gavin och Mackenzie. Ben motte upp med oss pa kvallen da vi sag VM finalen i Rugby. Till och med jag tyckte att det var skoj att se (aven om jag inte ar sa saker pa alla reglerna annu) och speciellt spannande var det ju for att England spelade. Dock forlorade de mot Sydafrika, som var val varda sin vinst!


Idag var vadret helt otroligt sa jag och Nils gick till parken och lekte i nagra timmar. Delphine och Peggy foljde ocksa med och vi at picknick i grongraset och forundrades over hur varmt och gott det var.





Eftermiddagen spenderades med att prova att laga nagra nya, valdigt internationella, matratter. Forst lagade vi Tjeckisk kalsoppa med chorizo som vi ska ata till middag i morgon kvall. Jag fick receptet av Jana och det ar valdigt mycket godare an det later!!

Sedan provade jag att baka en pumpapaj eftersom det snart ar Halloween. Det luktade gudomligt och valdigt juligt nar den bakades i ugnen men tyvarr blev jag inte nojd med resultatet. Ben gillade den och Nils slukade sin bit i ett naffs men jag kunde inte riktigt med konsistensen av pajen. Det var liksom mer som en 'moussepaj' pa nagot satt och aven om alla de juliga kryddorna sa som kanel, ingefara och nutmeg smakade valdigt gott sa ar det nog inget jag kommer att baka igen. Hur som helst sa var det dock roligt att ha provat pa pumpapaj!

I kvall ar vi lite oroliga har hemma. Min lille brorson Melvin ligger pa sjukhus eftersom han plotsligen blev dalig i gar och fick jattehog feber. Pa lasarettet har de konstaterat att han har nagon form av bakterie i blodet men de vet fortfarande inte sa mycket. Stackars Daniel och Malin maste vara jatte oroliga och jag upplever an en gang hur jobbigt det ar att bo sa har langt borta. Hoppas att han blir battre snart!!

10 comments:

Ullebulle sa...

Huuuu, hoppas dom hittar felet på lilla pojken!!! Och kan nog förstå din hemlängtan!!!!
Kram Ulrica

Millan sa...

Ja jag hoppas ocksa det. Sa oroligt nar de blir sa dar 'oforklarligt' sjuka.

Cecilia sa...

Hoppas att lille Melvin mår bättre.Ja vid sådana tillfällen är det tungt att bo långt från varandra...
Låter som att ni har det lite varmare än vad vi har.Här hade jag inte velat sitta ute i bara t shirt.Det räckte med att jag hängde upp tvätt i bara t shirt så höll jag på att frysa ihjäl.Men ändå är det härligt väder,lite kyligt men det hör ju hösten till.Det har inte direkt regnat mycket sen hösten kom och bladen hänger fortfarande kvar.Det är otroligt vilka vackra färger det är nu.

Anonym sa...

Hejsan!
Här hemma har hösten också till största del varit härlig. Men jag är ju höstälskare! Dessvärre så kommer ju alla dessa förkylningar och andra virussjukdomar som ett brev på posten! Både Tilda och Elliot har varit sjuka. Tilda hade 40 graders feber i förmiddags, men nu är hon "uppsuppad" (dvs en iprensup i rumpenstumpen) och är lika vild som vanligt!

Usch vad jobbigt med Daniels lille! Jag håller alla tummar och tår för att han skall bli bättre snart! Tänker på er!

Kram - Malin O

Desiree sa...

Vilken härlig höstdag ni har fått. Låter som ni fick en mycket god middag. Pumpapajen ser mycket god och lyckad ut. Men den har en aning svampig och löskonsistens och detta kommer man tyvärr inte ifrån. Jag hoppas din brorson snart mår bättre och att det inte är något allvarligt han råkat ut för.

Millan sa...

Cecilia - Ja det ar just nar det hander nagot sadant har som man vill kunna ta sig hem snabbt!
Det har verkigen blivit kallare har de senaste dagarna men mitt pa dagen har det varit helt ok faktiskt. Ja visst ar det vackert ute!!

Malin - Ja alla ar sjuka har ocksa. Vi har varit hemma i omgangar. Sarskilt magsjukor harjar friskt har just nu. Jag hatar magsjuka! Det ar ratt otroligt hur val de sma fixar att vara sjuka anda. Vi skulle ju vara fullstandigt dackade om vi fick sa hog feber som Tilda. Hoppas att dina sma snart bli battre.

Desiree - Ja jag tyckte faktiskt att pumpapajen sag valdigt god ut. jag ar lite fanig just nar det kommer till konsistensen av mat sa sjalva smaken var det egentligen inget fel pa alls. Ben har atit massor av den dock sa det var itne helt onodigt att jag bakade den :-)

Annika sa...

Hoppas innerligt att din lille brorsson mår mycket bättre nu, och att dom har hittat kruxet. Läskigt när sådant händer, usch! Och ja, då känns det återigen att man är långt borta.
Pumpapaj älskar JAG!!!! OJ vad gott det är! Tycker ser smakar jul! Och sen blir det extra gott med vispgrädde till...Mums!!!
du vet, mitt favviskaffe på Starbucks på hösten är pumpkin spice latte...AAhhh!!!

Millan sa...

Annika - Ja det ar just det att jag tyckte att sjalva smaken var god men jag fixade inte att den var sa 'solig' (med prickar over o'et) och kladdig liksom. Jag vet inte om det ar for att det inte ar sa lange sedan jag slutade ge Nils pureer och just pumpapureen kunde jag liksom kanna konsistensen av i pajen och det fick mig att tanka pa barnmat. Men, sedan beror det sakert pa vilket recept man anvander. Det har hade inget mjol i alls utan var liksom en 'aggsmet'.
Pumpkin Spice latte later daremot mumma!

Saltistjejen sa...

Millan, det verkar som om ni har en sådan höst som vi ungefär. här har det varit varmt i ett tag nu. Särskilt för att vara oktober 8snart november) med temperaturer på 20-28 grader och sol. Idag har det dock regnat och blivit något svalare, typ 18 grader.

Hoppas verkligen att din lille brorsson blir bra!!!!! Det låter läskigt, men det är ju väldigt bra att han är på sjukhuset så de har honom under uppsikt.

Millan sa...

Saltis - Ja hosten ar verkigen harlig nu! Sedan helgen har det faktiskt blivit otroligt mycket kallare, men vadret har fortfarande varit fint sa jag klagar inte.

Melvin ar hemma fran sjukhuset och mycket battre nu! Sa skont!!